Google Voice Search i wyszukiwanie głosowe stają się coraz bardziej popularne i coraz więcej osób korzysta z tego sposobu wyszukiwania informacji w Google. Możliwość zadania głosowego pytania i wyświetlenia odpowiedzi jest bardzo komfortowa oraz szybka a brak konieczności wpisywania hasła zyskuje nowy zwolenników. System ten jest obecny we wszystkich smartfonach, w smart tv czy domowych centrach rozrywki. Jego udział w rynku to już ok. 20% wszystkich wyszukiwań, a prognozy wieszczą o dalszym – coraz szybszym zdobywaniu rynku. Niewiele osób jednak korzysta z tego trendu i nie optymalizuje swojej witryny pod wyszukiwanie głosowe. Jest to metoda nieco inna i wymaga również nieco innych działań seo. Jeśli poczynimy takie zmiany mamy dużo większą szansę znaleźć się w TOP 3 czy nawet zostać TOP 1 w kategorii wyszukiwania głosowego danej frazy i zdobywać nowych klientów. Czym zatem jest wyszukiwanie głosowe? Jak zoptymalizować witrynę pod Google Voice Search? Dlaczego warto to robić? Odpowiedzi prezentujemy poniżej.
Spis treści
Czym jest Google Voice Search?
Google Voice Search to wyszukiwanie głosowe Google, które polega na zadawaniu ustnie pytania. Po jego zadaniu wyświetla nam się typowa wyszukiwarka wraz z listą wyników wyszukiwania i kolejnymi stronami. Wyszukiwanie głosowe jest możliwe dzięki ikonie mikrofonu, który znajduje się tuż obok pola tekstowego wyszukiwarki. Obecnie Google Voice Search to ok. 20% udziału w rynku wszystkich wyszukiwań a w przyszłości liczba ta zwiększy się do ok. 50%. Dzieje się tak za sprawą smartfonów i tabletów, na których głównie odbywa się wyszukiwanie głosowe. Z Google Voice Search możemy również skorzystać, gdy mamy smart tv, domowe centrum rozrywki czy nawet zwykły komputer.
Użytkownik, zadając pytanie, wypowiada naturalne zdanie typu “kiedy rozpocznie się mecz Polska – Anglia”, a nie frazy jak ma to miejsce przy wyszukiwaniu standardowym “mecz Polska Anglia kiedy początek”. Jest to główna różnica, która oddziela wyszukiwanie tradycyjne i wyszukiwanie głosowe. Google stawia również na dostarczanie konkretnych danych w szybki i prosty sposób przy wyszukiwaniu głosowym. Strony, które nie są zoptymalizowane pod ten typ wyszukiwania, nie są wyświetlane wysoko w tej kategorii, choćby zajmowały czołowe lokaty w standardowym wyszukiwaniu. Obecnie niewiele agencji marketingowych, profesjonalistów czy właścicieli witryn zajmuje się tym tematem, dlatego optymalizując naszą witrynę pod Google Voice search, możemy prześcignąć konkurencję i wybić się pod daną frazą właśnie przy wyszukiwaniu głosowym.
Dlaczego warto pozycjonować pod wyszukiwanie głosowe?
Powodów, dla których warto zoptymalizować naszą witrynę pod Google Voice Search, jest kilka. Pierwszy z nich to możliwość wybicia się i prześcignięcia konkurencji. Jest to dużo prostsze niż w wyszukiwaniu głosowym, gdyż konkurencja stron walczących o ten rynek jest dużo mniejsza. 20% udział w wynikach wyszukiwania Google Voice Search jest bardzo dużą sumą, co przekłada się na wielu potencjalnych klientów i użytkowników do pozyskania. W przyszłości liczba ta będzie się zwiększała wraz ze wzrostem znaczenia urządzeń mobilnych, dlatego warto zacząć działać już. Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe nie jest szkodliwa ani nie powoduje żadnych skutków ubocznych. Jedyne co musimy zrobić to uwzględnić dodatkowe elementy. Pozycjonowanie pod GVS jest też proste i nie wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy oraz dużych nakładów finansowych. Wszystkie działania są typowe dla standardowego seo, ale należy wykonać je pod innym kątem.
Long tail — długie ogony
Pierwszym sposobem na pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe są long taile, czyli długie ogony. To frazy kluczowe w postaci całych zdań, czy zwrotów — typowych dla potocznej mowy. Jeśli dany użytkownik zadaje pytanie głosowe, robi to w sposób naturalny. Gdy wyszukiwarka odnajdzie na naszej stronie cały ciąg takich wyrazów — idealnie pasujący do zadanego pytania uzna naszą stronę za przydatną. W takim wypadku nie wyświetli jako pierwszej strony zoptymalizowanej pod konkretne pojedyncze frazy a naszą, na której będą znajdować się long taile. Dodać należy je jak przy standardowym pozycjonowaniu w tekstach seo w dużej ilości i odpowiednim zagęszczeniu. Długie ogony będą też pomocne i mile widziane w typowym pozycjonowaniu. Nie tracimy zatem nic przy wyszukiwaniach tekstowych, a zyskujemy przy wyszukiwaniach głosowych.
Dane i informacje o produkcie
Google w wyszukiwaniu głosowym kładzie duży nacisk na dostarczanie konkretnych i prawidłowych danych. Taka tendencja jest widoczna nawet podczas zwykłego wyszukiwania, kiedy to niektóre informacje z konkretnych witryn wyświetlane są na białym polu nad listą wyników. W wyszukiwaniu głosowym jest to bardzo istotny element, aby dostarczyć konkretnych danych i informacji użytkownikom. Idąc tym tropem, warto na swojej witrynie umieścić konkretne dane, tabele z informacjami czy parametry produktów i usług. Im jest ich więcej, tym za bardziej wartościową merytorycznie witrynę uzna Google naszą stronę. Obecnie możemy również zauważyć, że Google rozpoznaje dane na stronie, i prezentuje je jako konkretne informacje, “wyciągając” je z danej witryny. Znacznie chętnie i wyżej pozycjonować będzie zatem naszą stronę, jeśli będą znajdować się tam szczegółowe informacje np. waga, rozmiary czy ceny produktów.
Responsywność stron
Istotną kwestia przy pozycjonowaniu pod wyszukiwanie głosowe jest również responsywność strony i jej dostosowanie do urządzeń mobilnych. Zdecydowana większość wyszukiwać głosowych odbywa się przy pomocy smartfonów i tabletów. Jeśli Google uzna, że nasza strona jest przyjazna takim urządzeniom, znacznie chętnie będzie ją wysoko pozycjonować. Dostosowanie serwisu do takich urządzeń pozwala przeglądać ją komfortowo na małych ekranach dzięki odpowiedniemu układowi czy funkcjonalności. Obecnie wiele kreatorów witryn czy agencji marketingowych oferuje dostosowywanie stron i warto to uczynić. Cenną wskazówką może być również maksymalne przyspieszenie witryny. Google stawia na szybkość wyświetlania informacji użytkownikom. Jeśli zastosujemy odpowiednie grafiki czy prostą konstrukcję strony, istnieje duża szansa, że Google wyświetli w wynikach wyżej naszą stronę, gdyż dostarczy ona szybciej informacje od konkurentów.