Etapy rekrutacji to pewnego rodzaju schody do wymarzonej pracy. Aplikując na dane stanowisko, należy liczyć się z koniecznością przechodzenia poszczególnych stopni. Zobacz, jak wyglądają etapy rekrutacji pracowników i co należy zrobić, aby zostać zatrudnionym i dobrze wypaść na każdym z nich.
Spis treści
Jakie są etapy rekrutacji?
Ilość oraz rodzaj etapów rekrutacji zależy od oferowanego stanowiska. Już samo dodanie ogłoszenia o pracę jest jednym z nich. Punktem kulminacyjnym każdego naboru do pracy jest rozmowa kwalifikacyjna przez telefon – pytania, które wtedy padają, są wstępem do zapoznania się z kandydatem. Udzielone przez niego odpowiedzi mogą być przepustką do dalszego postępowania rekrutacyjnego, a w rezultacie do zdobycia nowej posady. Jak wygląda cały przebieg rekrutacji? Od wysłania CV do pierwszego dnia pracy daleka droga! Na początku dokładnie przeczytaj ogłoszenie o pracę i sprawdź, czy spełniasz wszystkie wymagania na poszukiwane stanowisko oraz czy warunki pracy, jakie oferuje pracodawca są dla ciebie satysfakcjonujące. Jeżeli tak, to w odpowiedzi na ofertę wyślij swoje CV oraz list motywacyjny i czekaj na odpowiedź rekrutera. Jeżeli w treści ogłoszenia poproszono o przedstawienie artystycznego portfolio lub osiąganych w poprzedniej firmie wyników, to ważne, aby dołączyć je do swojej aplikacji. Po selekcji nadesłanych CV rekruter wykonuje telefony do wybranych kandydatów – to właśnie tutaj następuje pierwszy etap rekrutacji dla kandydatów, a rekruter ma okazję na wstępną rozmowę z aplikantami i może zdecydować, kogo z nich zaprosi na rozmowę rekrutacyjną do siedziby firmy.
Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon
W końcu Twoim oczom ukazała się ta jedyna, wymarzona oferta pracy? Sprawdziłeś już wysokość pensji netto wykorzystując kalkulator zarobków, a według opisu w ogłoszeniu to właśnie Ty jesteś idealnym kandydatem na to stanowisko? Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon to najlepsza okazja, żeby zrobić dobre pierwsze wrażenie na osobie rekrutującej. Jak dobrze przygotować się do takiego dialogu? Twoja prezentacja przez telefon ogranicza się jedynie do wymawianych słów, dlatego warto popracować nad dykcją i szerokim zasobem słownictwa. Niestety, podczas połączenia nie sprawisz dobrego wrażenia swoją mową ciała czy pewnością siebie, a rekruter w skupieniu będzie analizował sposób oraz sens wypowiadanych przez ciebie słów. Ważne, aby twoja poczta głosowa była profesjonalna, a cały telefoniczny dialog przebiegał według zasad savoir-vivre. Przywitaj się, przedstaw i grzecznie pożegnaj, kończąc rozmowę. Na pytania rekrutera odpowiadaj płynnie i staraj się nie przerywać swojemu rozmówcy. Wysłuchaj tego co ma do powiedzenia i dopiero potem przedstaw swoją wizję współpracy. Nie wdawaj się w zbędną dyskusję, a jednocześnie nie bądź zbyt gadatliwy. Jeżeli rozmowa telefoniczna była wcześniej umówiona, to zadbaj o naładowaną baterię i ciche miejsce, w którym będziesz mógł swobodnie porozmawiać.
Etapy rekrutacji pracowników: co po wstępnej rozmowie?
Jeżeli dobrze wypadłeś podczas telefonicznej rozmowy z rekruterem to prawdopodobnie zostaniesz zaproszony do biura, aby osobiście porozmawiać o współpracy. Etapy rekrutacji pracowników są często zależne od oferowanego stanowiska. Jeżeli chcesz objąć posadę kierownika, to czeka cię więcej szczebli do pokonania niż starając się o pracę jako specjalista.
Najczęstsze etapy rekrutacji to:
- wstępna rozmowa telefoniczna,
- rozmowa kwalifikacyjna w biurze,
- test osobowości lub zadanie rekrutacyjne.
Rekrutacja na eksperta będzie jednak wyglądała zupełnie inaczej niż na stażystę, wszystko zależy od doświadczenia oraz wymagań, jakie niesie za sobą objęcie danej posady. Niezależnie od oferty pracy, na jaką zdecydowałeś się odpowiedzieć, zawsze warto być profesjonalnie przygotowanym oraz gotowym na udział w rekrutacji.