Analiza konkurencji jest jednym z najważniejszych fundamentów każdej przemyślanej strategii marketingowej. Obecnie ogromna część potencjału reklamowego marek, produktów i usług przeniosła się do sieci, a prym w tej kwestii coraz mocniej wiodą media społecznościowe. Dlatego tak bardzo istotne stało się również monitorowanie konkurencji w social media. W jaki sposób można wykorzystać tę analizę?

Trafnie zidentyfikuj swoich konkurentów i szukaj inspiracji

Jeśli odpowiadasz za marketing dużej marki, prawdopodobnie całkiem dobrze znasz listę swoich konkurentów. Wówczas monitorowanie konkurencji w social media staje się nieco prostsze. Co innego w przypadku dość niszowych produktów i usług, które dopiero zamierzasz wprowadzić na rynek. W takim przypadku twoim pierwszym krokiem będzie zdefiniowanie głównych konkurentów – graczy, którzy prezentują podobną ofertę i kierują ją do zbliżonej grupy docelowej. Jednocześnie patrz nieco szerzej – w kontekście prowadzenia komunikacji w social media i nie tylko, ciekawymi benchmarkami mogą być również firmy luźno związane z twoją branżą bądź reprezentujące pokrewne branże. W przyszłości przeglądaj się również im traktując je jako źródło inspiracji.

Zdefiniuj cele analizy konkurencji

Jeśli masz na to wystarczający budżet i wolny czas, monitoruj konkurencję w social media w sposób kompleksowy, czyli uwzględniający wszystkie możliwe aktywności, reakcje odbiorców i konsumentów, a także wszystkie dostępne mierniki. Zdarza się jednak, że ograniczone zasoby na to nie pozwalają. Wówczas zdefiniuj swoje najważniejsze cele, którymi mogą być na przykład:

  • wprowadzanie na rynek nowego produktu bądź usługi,
  • optymalizacja strategii content marketingowej,
  • poprawa sposobu komunikacji z odbiorcami,
  • współpraca z influencerami.

Wybierz kluczowe mierniki

Monitoruj konkurencję w social media poprzez najważniejsze z punktu widzenia celu twojej matki mierniki. Wśród nich na samym szczycie znajdują się oczywiście wszelkie mierzalne wskaźniki, takie jak liczba followersów, udostępnienia postów zamieszczanych przez konkurentów, liczba wzmianek na temat swoich konkurentów w mediach społecznościowych oraz ich wydźwięk, a także aktualne trendy w ujęciu tygodniowym, miesięcznym, kwartalnym i rocznym.

Po pierwsze dzięki tego typu analizie dowiesz się, czy to co dzieje się aktualnie w twoich własnych kanałach social media jest bardziej efektem twojej trafnej bądź nietrafionej strategii marketingowej, czy może efektem tego, co dzieje się aktualnie na rynku. Innymi słowy wzrost zainteresowania twoją marką może oznaczać skuteczność twoich działań, ale równie dobrze być jedynie odbiciem zmian panujących w całej branży. Konkurenci są w tym zakresie twoim benchmarkiem.

Monitorując konkurencję w social media w ten sposób możesz też dowiadywać się, jakie aktywności konkurentów okazały się trafne. Chodzi między innymi o styl i język komunikacji z odbiorcami, rodzaj publikowanych treści, a także konkretne rozwiązania wybierane przez konkurentów – na przykład sprzedaż bezpośrednio w social media, nacisk na poszczególne media społecznościowe i inne elementy strategii.

Traktuj analizę konkurencji jako proces

Analiza konkurencji w social media powinna poprzedzać wprowadzenie twojej marki na rynek bądź rozszerzenie oferty. Jednak traktuj monitorowanie mediów społecznościowych jako proces. Pojedyncza analiza ułatwi twojej marce start lub przyniesie chwilowy wzrost sprzedaży, ale tylko permanentna analiza konkurencji pozwoli ci stale dopasowywać się do oczekiwań odbiorców i udoskonalać swoją strategię reklamową w social media.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj